Onderwijs

Onderwijs, sport en cultuur verrijken het leven en de samenleving. Alle drie brengen ze ons dichter bij elkaar en zorgen ze voor zingeving. Het is mooi hoe stichtingen en verenigingen zorgen voor voldoende activiteit en vermaak in onze stad. We ondersteunen onderwijsstichtingen en sportverenigingen in hun belangrijke rol.

• We zetten in op het uitbreiden van hoger beroepsonderwijs (hbo) naar Medemblik, in samenwerking met het bedrijfsleven. We denken hierbij aan sectoren als zorg, ICT, techniek en de agrarische sector. Momenteel moeten onze jongeren daarvoor vaak reizen naar Alkmaar of Amsterdam, terwijl er voldoende vraag is uit onze gemeente en omliggende gemeenten.
  • De ChristenUnie pleit voor een buurt- of gemeentelijke sportcoach (project Thuis op Straat) om zo de verbinding tussen sport, onderwijs en zorg te bevorderen.
  • Elk kind in Medemblik heeft aan het einde van de basisschoolleeftijd een zwemdiploma. Voor ouders die de kosten hiervoor niet kunnen betalen, springt de gemeente bij.