Cultuur

Onderwijs, sport en cultuur verrijken het leven en de samenleving. Alle drie brengen ze ons dichter bij elkaar en zorgen ze voor zingeving. Het is mooi hoe stichtingen en verenigingen zorgen voor voldoende activiteit en vermaak in onze stad. We ondersteunen onderwijsstichtingen en sportverenigingen in hun belangrijke rol.

In onze culturele instellingen werken professionals en amateurs samen aan het mooier maken van de Medembliks maatschappij. Kunst en cultuur zijn als eerst ook van en voor de samenleving. De overheid vervult daarbij een belangrijke rol als subsidieverstrekker, opdrachtgever en hoeder van ons culturele klimaat en erfgoed. Cultuur maken en houden we bereikbaar voor alle lagen van de bevolking.

• We zetten in op het uitbreiden van hoger beroepsonderwijs (hbo) naar Medemblik, in samenwerking met het bedrijfsleven. We denken hierbij aan sectoren als zorg, ICT, techniek en de agrarische sector. Momenteel moeten onze jongeren daarvoor vaak reizen naar Alkmaar of Amsterdam, terwijl er voldoende vraag is uit onze gemeente en omliggende gemeenten.
  • Jongeren moeten altijd deel kunnen nemen aan sport en aan de culturele activiteiten die Medemblik rijk is. Als mensen buiten de boot dreigen te vallen, passen we regels waar nodig aan en zorgen we voor maatwerk.
  • De ChristenUnie pleit voor een buurt- of gemeentelijke sportcoach (project Thuis op Straat) om zo de verbinding tussen sport, onderwijs en zorg te bevorderen.
  • Elk kind in Medemblik heeft aan het einde van de basisschoolleeftijd een zwemdiploma. Voor ouders die de kosten hiervoor niet kunnen betalen, springt de gemeente bij.
  • Bij evenementen die in Medemblik worden georganiseerd, worden afspraken gemaakt over afval/duurzaamheid, geluid en preventie van alcohol- en drugsmisbruik.
  • De ChristenUnie investeert in cultuurgebouwen en -instellingen, waarbij subsidie wel kritisch wordt bekeken op basis van nut, noodzaak, financiële haalbaarheid en houdbaarheid op lange termijn.
  • We kiezen voor vitale sportverenigingen in Medemblik, waar mogelijk door het combineren van sportaccommodaties op één of een aantal locaties.
  • Kunst en Cultuur draagt bij aan inspiratie, ontmoeting, zingeving, verbeelding, verbinding en (vorming van) identiteit. Het actief of passief beleven van kunst bevordert de gezondheid en het algehele welbevinden. De ChristenUnie staat voor kunst en cultuur die inclusief, verbindend en innovatief is en pleit voor een een nieuwe cultuurnota in de komende jaren waarbij deze sector ruim gefaciliteerd wordt om deze rol daadwerkelijk te vervullen.